De dynamiek van Belgische newsbrands bevestigd door de nieuwe resultaten van de Belgian Publishing Survey (BPS) 2025 

Brussels

2025

Onze kwalitatieve nieuwsmedia groeien met 2% in Vlaanderen en tonen stabiliteit op nationaal niveau — een duidelijke aanwijzing dat betrouwbare informatie de basis van een krachtig en geloofwaardig medium blijft, een houvast voor een publiek dat op zoek is naar duiding en betrouwbaarheid. In een wereld die overspoeld wordt door desinformatie op sociale media, verkiest het publiek nog steeds transparante en verantwoordelijke nieuwsomgevingen.

 

Wat u moet onthouden

Multichannel is de norm: naadloos switchen tussen papier, digitale replica’s en web/apps ondersteunt de diversificatie van gebruik, het bereik en de prestaties. Smartphone en papier blijven de belangrijkste toegangspunten tot de newsbrands.

Veerkracht in een woelige context (okt. 2024 – mei 2025): de lezerscijfers tonen vertrouwen in onze lokale media met kwalitatieve aandacht

  • In Vlaanderen: 66% dekking, of 3,6 mln lezers & internetgebruikers (16+).
    De dagelijkse dekking (print + digitaal) stijgt met +11%.

  • In Wallonië: 48% dekking, of 2 mln lezers & internetgebruikers (16+).
    De dagelijkse dekking (print + digitaal) groeit met +9%.

Magazines (wekelijks bereik) houden stand in woelige tijden

  • In Wallonië: 2,9 mln lezers per week (-1%).

  • In Vlaanderen: 4 mln lezers per week (-3%).

Publiekskracht

  • Dagelijks: 56,1% van de Belgen raadpleegt elke dag een nieuwsmerk.

  • Maandelijks: 93,7% van de Belgen wordt minstens één keer per maand bereikt (papier + digitaal + web/apps).

 

“Deze resultaten bevestigen een verschuiving naar onze hoogwaardige mediaomgevingen, waar vertrouwen, aandacht en redactionele verantwoordelijkheid waarde creëren voor zowel het publiek als de adverteerders,” zegt Gauthier Elslander, Managing Director BPX. “Voor merken is dit een uitnodiging om de plannen verder te richten op lokale, transparante omgevingen met hoge aandachtkwaliteit — een keuze die meer dan ooit zowel effectief als verantwoord is.”